diumenge, de desembre 31, 2006

El meme de la pàgina 123

colonització d'Àfrica



L'Antoni de Sant Pol m'ha passat un meme molt simpàtic que fa dies que em sembla que córre per la blogoesfera... Dic sembla, perquè estic molt desconnectada i fa força dies que no em passejo gaire per enlloc ni per cap bloc... Espero que no m'ho tindreu en compte. Ara que ja he tornat de ves a saber on, com diu l'Antoni, em trobo amb un meme, i l'he fet, perquè veieu que si m'hi poso, m'hi poso.


Es tracta d'agafar el llibre que tinguis més a prop, no necessàriament aquell que estiguis llegint o que t'agradi més, i l'obris per la pàgina 123 i en transcriguis la cinquena frase començant per dalt .No s'hi val fer trampes.


M'heu enganxat preparant-me una classe per demà, així que Antoni, això és el què hi ha:



"D'entrada, la dominació colonial va provocar una gran mortalitat. En moltes colònies, la població indígena no disposava d'anticossos contra algunes malalties endèmiques d'Europa, com la grip o la verola."



ALCOBERRO, A.; Història. Ciències Socials. 4art ESO, Ed. Teide, Barcelona 2005.



És a dir, una frase que mira, m'ha agradat i tot... perquè fa pensar en les conseqüències de la colonització d'Amèrica i d'Àfrica i rebat alguns tòpics, com que la mortalitat dels indígenes es va deure a les matances indiscriminades. Pot ser que dir això us sembli pol'emic, però és cert que la primera causa de mortalitat van ser les malalties. El contacte amb els blancs va ser, així, sense més ni més, una causa de mortalitat brutal.


Això, evidentment no estalvia haver de comptar amb l'esclavitud, les condicions infrahumanes de vida en les factories, el comerç d'esclaus, l'aculturització dels pobles indígenes, l'evangelització forçada, i el robatori de terres, or, plata i tot tipus de béns materials...


La colonització a Amèrica del Sud va ser prou dura i cruel, i també l'africana, però la més rabiosament cruel fou sens dubte la que es va portar a terme a Amèrica del Nord, on als indígenes no se'ls donava ni la possibilitat de ser esclaus (que no és gran cosa...), sinó que se'ls aniquilava directament per fer-se amb les seves terres i per què no, les seves dones...


En fi, crueltats n'hi ha hagut a cabassos... i no cal remontar-se a l'època de la colonització... Sense anar més lluny, abans d'ahir va morir un dels més grans genocides de la història, i hi ha qui ha declarat "que todavía nos quedaron muchos a los que matar". Glaçada m'he quedat, al llegir-ho. Ara, aquest de l'uniforme, el xilè del bigoti, no li va arribar ni a la sola de la sabata al nostre de l'uniforme, l'espanyol del bigotet. Un aprenent, vaja.


I parlant de coses inconexes que em vénen al cap (se'n diu escriptura automàtica d'això no?)... Avui, parlant amb les alumnes de les ablucions que fan els musulmans just abans d'entrar a la mesquita (parlant d'art islàmic), veig que un d'ells aixeca la mà. La pregunta: "les ablucions és això que fan a les nenes ,no?". Ulls com a plats. "Ablació, deus voler dir... Amb això que fan a les nenes et refereixes a l'amputació del clítoris, potser". Cares de fàstic en alguns d'ells. He notat que molts no sabien ni que existia aquesta pràctica al món. Un cop parada la classe, val la pena explicar-ho bé... són coses que s'han de saber i en realitat són molt més importants que saber la data de la Conferència de Berlín (sisena frase de pàgina 123).