Si us sóc sincera, em sembla que s'ha exagerat molt el contingut d'aquesta exposició, ja que només es poden contemplar dotze obres del gran mestre, tota la resta pertanyen a pintors influenciats d'una manera o una altra per la seva peculiar manera d'entendre la pintura... De manera que les millors obres de Caravaggio no les podreu veure al MNAC, sinó a Roma, a l'església de Sant Lluís dels Francesos o a Santa Maria del Popolo... Però n'hi ha una que em captivà... aquell noi mossegat per un llangardaix.
Amb aquell gest de dolor, amb aquella boca entreoberta, amb aquells ulls que et, amb aquella espatlla al descobert, amb aquella flor damunt l'orella entre els rínxols dels cabells, aquell noi andrògin i atemorit...
Però sabeu, el quadre que més il.lusió em va fer veure, dieu-me rara, és la Judith i Holofernes d'Artemisia Gentileschi (1593-1652). Una dona pintora, una pintora filla de pintor, ja que el seu pare Orazio era força conegut i admirat a la seva època i el seu primer mestre, una dona que va haver de patir per tal de portar el seu somni de ser artista a la pràctica dins un món que semblava exclusiu per als homes. Una figura captivadora dins la història de l'art, una dona que fou violada per un dels seus professors, una desconeguda que obrí camins, una lluitadora a qui li agradava pintar escenes de dones valentes i fortes de l'antic testament. I qui s'autorretratà orgullosa amb la paleta entre els dits...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada