divendres, d’abril 13, 2007

Proserpina




Coneixia l'escultura d'en Bernini, sabia que la Vil·la Borghese era un museu a la llista de museus pendents. VAig decidir solucionar-ho en el darrer viatge a Roma amb els alumnes. Arribar-hi és costós, perquè s'i ha d'arribar en autobús i és a dalt de tot d'un turó, com gairebé tot a Roma. Un cop dalt, una Villa immensa, per descobrir.

Vaig veure les dues figures allà, al mig de la sala, envoltades de nens i nenes a qui la professora els explicava la història de Proserpina, i ells amb uns ulls com a plats, asseguts i escoltant, seguien la història sense perdre-se'n ni un detall.

Jo mentre m'hi acostava, pensava que d'un moment a l'altre aquella mà acabaria prenent vida, i que la violència amb què arrossegava la noia, tard o d'hora la faria caure al terra. Sense que el gos de tres caps hi pogués fer gran cosa. I m'hi arrossegaria a mi també.

No poder tocar una escultura com aquesta em sembla un crim, em fa posar rabiosa, em fa sentir frustrada. I llavors, és quan odio profundament als vigilants de sala, a aquells que no et deixen acostar a més d'un metre d'un Cézanne, o que et renyen perquè mires de fit de fit, sense tocar-lo, un Picasso.



I si quan marxen els nens, puc dissimuladament fer lliscar els meus dits pels malucs i els dits dels peus de la figura? I si li puc eixugar les llàgrimes? I si puc acariciar els seus rínxols?



No puc. Ni podré. Només en tinc la fotografia. Els dits continúen enfonsant-se en la carn, el cor segueix bategant.

Segur que quan torni a Roma tindré més sort.

11 comentaris:

Unknown ha dit...

Aquests dits enfonsats en la carn em semblen una pura meravella, escultura plena de vida, realitat superada, Com m'agradaria poder veure aquesta escultura, algun dia!

Anònim ha dit...

és realment increible!!!, per alguna cosa s'anomena ART... i evidentment, és dificil controlar les mans davant obres com aquestes.

El veí de dalt ha dit...

Quina joia de l'escultura! Si sembla que la sang corri per la pell! Proserpina era la Perséfone romana, oi? La deesa de la primavera? (Perdó per allò del susto de les opos!)

Anònim ha dit...

A veure quin dia em porteu a Itàlia i em feu de guia, que això meu és una vergonya!

Cristina ha dit...

Molt impressionant l´escultura. Sembla que cobri vida. Molt maca!

Anònim ha dit...

Roma es el museu mes gran del mon

Anònim ha dit...

En una expo a Reus un dia una mica més i em pego amb un escultor, havia fet figures antropomorfes de paper com de fumar, i jo en vaig bufar una i es va moure realment com una persona, i el tio va venir a fotre'm la canya, au doncs, que se les confiti les seves palles mentals.

La reusenca ha dit...

substitut: avui en dia, amb ryanair s'hi planta en un tres i no res!!

petjada: quina il.lusió m'hagués fet poder-hi deixar les meves, de petjades, en aquella carn!

veí de dalt: sí senyor, sí que la Persèfone!A l'antigua Grècia, el primer dia de la primavera era el dia en que Persèfone, presonera del terrible Hades , tornava a mans de la seva mare, Demèter. (viquipèdia dixit).

àirum: això està fet!

cristina: ;-)!!

ddriver: conduir a Roma sí que és un infern, senyor driver!!!

puig de'n cama: el tema seria... les escultures eren allà per ser bufades o no vas poder reprimir l'impuls de bufar-les? com jo de tocar-les? i què va passar? ara no ens deixis així!

Unknown ha dit...

Comentari freak: a mi proserpina em sona a medicament: Proserpina 600 comprimidos masticables. Vale, ja callo.

Anònim ha dit...

No puc afegir el comentari,habiam ara.
Jo he conduit per Roma i Napols ,i es el mes divertit que l hi pot pasar a un conductor.
Estas tot el rato dient;MIRA AQUET,HAS VIST AQUELL?MIRA ALLA.
Es adaptarse a la seva forma de fer,jo vaig pasa la via del corso en contradireccio,devant del quirinale i res em van dir.I Napols Napols es Napols,cotxes en contra direccio que t aparten a tu,motos amb 3 i 4 tios a dalt sense casc...en 2 paraules IM PRESIONANT

La reusenca ha dit...

ddriver:a mi també em van impactar les famílies senceres sense casc, dalt una moto a Nàpols! Després però, també ho vaig veure a l'Índia, un altre paradís del conductor!!